Nueva educación pública: evidencia para los desafíos de futuro

Capítulo 19: ¿Qué sucede con el 12%? El desafío de la retención directiva para movilizar la mejora en la Nueva Educación Pública 393 Referencias ■ Akiba, M., y Reichardt, R. (2004). What predicts the mobility of elementary school leaders? An analysis of longitudinal data in Colorado. Education Policy Analysis Archives, 12 (18). https://doi.org/10.14507/epaa.v12n18.2004 ■ Baker, B. D., Punswick, E., y Belt, C. (2010). School leadership stability, principal moves, and departures: Evidence from Missouri. Educational Administration Quarterly, 46 (4), 523–557. https://doi.org/10.1177/0013161X10383832 ■ Bartanen, B., Grissom, J. A., yRogers, L. K. (2019). The impacts of principal turnover. Educational Evaluation and Policy Analysis, 41 (3), 350–374. https://doi.org/10.3102/0162373719855044 ■ Béteille, T., Kalogrides, D., y Loeb, S. (2012). Stepping stones: Principal career paths and school outcomes. Social Science Research, 41 (4), 904–919. https://doi.org/10.1016/j. ssresearch.2012.03.003 ■ Bush, T. (2016). Preparing new principals: Professional and organizational socialization. Educational Management Administration y Leadership, 44 (1), 3–5. https://doi. org/10.1177/1741143215620317 ■ Campos, F., Valdés, R., y Ascorra, P. (2019). ¿Líder pedagógico o gerente de escuela? Evolución del rol del director de escuela en Chile. Calidad en la Educación, 51 , 53–84. https://doi. org/10.31619/caledu.n51.685 ■ Davis, B., y Anderson, E. (2021). Visualizing differential principal turnover. Journal of Educational Administration, 59 (2), 177–198. https://doi.org/10.1108/JEA-03-2020-0054 ■ DeMatthews, D. E., Childs, J., Knight, D., Cruz, P., y Clarida, K. (2023). More than meets the eye: Rural principal turnover and job-embeddedness before and during the COVID-19 pandemic. Leadership and Policy in Schools, 22 (4), 905–928. https://doi.org/10.1080/15700 763.2022.2033273 ■ Edge, K., Descours, K., y Frayman, K. (2016). Generation X school leaders as agents of care: Leader and teacher perspectives from Toronto, New York City and London. Societies, 6 (2), 8. https://doi.org/10.3390/soc6020008 ■ Fuller, E. J., y Young, M. D. (2022). Challenges and opportunities in diversifying the leadership pipeline: Flow, leaks and interventions. Leadership and Policy in Schools, 21 (1), 19–34. https://doi.org/10.1080/15700763.2021.2022712 ■ Galdames, S., Cabrera, A., Dinamarca, P., Ruz, G., y Valdés, N. (2025). La retención de la dirección escolar: Diseño de un modelo bioecológico sobre la retención directiva. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 23 (3), 1–16. https:// doi.org/10.15366/reice2025.23.3.002 ■ Galdames, S., y González, A. (2019). Directores fantásticos y dónde encontrarlos: Lecciones sobre la promoción interna de directivos elegidos por Alta Dirección Pública en Chile. Calidad en la Educación, 51 , 131–163. https://doi.org/10.31619/caledu.n51.673 ■ Galdames, S., Montecinos, C., Campos, F., Ahumada, L., y Leiva, M. V. (2018). Novice principals in Chile mobilizing change for the first time: Challenges and opportunities associated with a school’s readiness for change. Educational Management Administration y Leadership, 46 (2), 318–338. https://doi.org/10.1177/1741143217707520 ■ Galdames, S., Opazo, J., y Morales, P. (2022). Una decisión (inter)personal: Estudio comparativo generacional de la trayectoria laboral de directores en Chile. RLE. Revista de Liderazgo Educacional, 1 , 85–111. https://doi.org/10.29393/RLE1-5UDSP30005

RkJQdWJsaXNoZXIy Mzc3MTg=